Uudelleen kiinni juoksutreeniin

Juoksin edellisen maratonini lokakuussa 2022 Brysselissä ja siitä lähtien olen rimpuillut tavoitteellisen juoksutreenin kanssa. Työskentelen yrittäjänä ja jämähdän helposti tekemään töitä, minkä vuoksi opettelen rajojen vetämistä koko ajan. Olen ehdottomasti halunnut välttää sen, että ajan itseni piippuun vaativalla työllä ja samanaikaisella kovalla treenillä.

Kuten eräs ystäväni minulle viisaasti sanoi: kaikki on mahdollista saavuttaa, mutta ei samaan aikaan.

Niinpä luovuin kovemmista juoksutavoitteista ja kevensin treeniä, jotta elämän eri osa-alueet pysyvät suunnilleen tasapainossa. Haluan antaa aikaa myös perheelle ja ystäville enkä ole koskaan ollut sellainen, että viettäisin kaiken vapaa-aikani treenaten.

Saarten 10:n starttia odotellessa. Kuva: Nina Poppius.

Toki kaikki on suhteellista ja näinäkin kuukausina olen treenannut enemmän kuin valtaosa väestöstä, kun lasken kaiken liikunnan yhteen (keskimäärin 6 h/vko). Tässä ovat mukana kaikki lajit – juoksu, polkujuoksu, kävely, pyöräily, jooga, salitreeni lämmittelyineen sekä satunnaiset uinnit.

Kuitenkin kun treenistä on juoksua keskimäärin vain 100 km kuussa, sillä ei tuloksia tehdä. Maratonille tai ultralle on ikävää mennä liian vähän treenanneena.

Kesälomalla sain irtauduttua hektisestä työarjesta ja kun sain enemmän aikaa juoksulle, muistin taas, millainen henkireikä juoksu minulle on ja miten palkitsevaa on, kun kunto kasvaa. Siksi olenkin nyt vähitellen lisännyt juoksumääriä.

Juoksuystävät Saarten 10:llä. Kuva: Kristo Muurimaa / Vegaanijuoksijat.

Seitsemän viikkoa maratoniin

Viime joulukuussa minulla kävi arpaonni ja sain paikan syyskuiselle Berliinin maratonille. Maratoniin on nyt seitsemän viikkoa enkä lähde tavoittelemaan mitään erityistä loppuaikaa. Toivon mallikasta ja hyvävoimaista elämysjuoksua yhdessä maailman suurimmista maratoneista. Tätäkin tavoitetta silmällä pitäen tarvitaan kyllä treeniä.

Minulla ei ole tällä hetkellä juoksuvalmentajaa, mutta 15 vuoden harrastuskokemuksella ja oman kehon erinomaisella tuntemuksella tiedän, mitä tarvitsen tuleville treeniviikoille. Tässä vaiheessa ei ole kauheasti enää tehtävissä, joten päätavoitteeni treeneille on kerryttää juoksukilometrejä niin, että kovin treeniviikko on noin kolme viikkoa ennen maratonia.

Juoksen pitkän lenkin asfaltilla joka viikko, jotta jalat tottuvat iskutukseen. Teen joka viikko 1-2 vauhtitreeniä ja pari kevyttä lenkkiä. Lihaskuntoa ja/tai astangajoogaa teen nykyään pari kertaa viikossa.

Saarten 10. Kuva: Kristo Muurimaa / Vegaanijuoksijat.

Kunto kasvaa vähitellen

Viime viikolla sain treenattua mukavasti – treeniä kertyi noin 7 h ja juoksukilometrejä 50. Lauantaina olin juoksemassa Vegaanijuoksijoiden järjestämässä hienossa Saarten 10 -juoksutapahtumassa Helsingin Vartiosaaressa. Siitä tuli mahtava kova treeni – ja huomasin myös vauhtikestävyyslenkkien vähyyden viime kuukausina!

Sunnuntaina kävin rauhallisella 20 km pitkiksellä, jonka keskivauhti oli 7:33 min/km ja keskisyke 133. Olen juossut asfalttipitkiksiä vähän tänä vuonna ja tsekkasin, että helmikuussa juoksin suunnilleen samalla reitillä 7:52 min/km, 134 keskisykkeellä. Noususuunta juoksukunnossani on siis hidas mutta oikea 😊.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.