Liiku väsyneenäkin, mutta älä liikaa

Olen harrastanut juoksua yli 12 vuotta, joista viimeiset neljä vuotta olen harrastanut tasapainoisen treenimäärän hakemista. Rakastan juoksua ja arjessa juoksu on ollut henkireikäni, mutta välillä on tuntunut, että henkireikäänkin voi upota!

Kyse on ennen kaikkea sopivasta kokonaiskuormituksesta. Työni on sen luonteista, että tietyt viikot vuodesta ovat tosi ruuhkaisia ja saldotunteja kertyy. Tällaisina ajanjaksoina pitää osata hellittää niin treenimääristä kuin kovemmista treeneistä, jotta tilanne ei keikahda ylikuormituksen puolelle.

Aina en ole osannut hellittää. Olen pitänyt kiinni juoksutreeneistä – ja nimenomaan juossut. Juossut joko kevyemmin tai tehnyt kunnon juoksutreenin, mutta aina juossut. Sitten olen alkanut käydä ylikierroksilla, palautuminen on ollut heikkoa ja lopulta myös treeni on alkanut kärsiä.

Tänä syksynä olen alkanut kävellä. töitä on ollut riittämiin ja Teams-palaverointi on saanut olon nuutuneeksi. Olen tuntenut kehossani, että juokseminen olisi ollut liian rankkaa.

Raitista ilmaa olen kuitenkin kaivannut joka päivä, ja tähän kaipuuseen iltakävely on ollut huippu juttu. Myös puolisoni lähtee mielellään kävelylle, joten samalla tulee hoidettua parisuhdetta.

Syyskuisen Nuuksio Classicin jälkeen minulla ei ole ollut viikoittaista treenisuunnitelmaa. Olen kuitenkin huomannut, että saan liikuntaa kasaan luontevasti 3-5 tuntia viikossa. Iltakävelyjen lisäksi olen tehnyt 1-2 juoksulenkkiä viikossa ja käynyt melkein joka viikko kuntosalilla, joogannut tai uinut. Viikonloppuna olen tehnyt pidemmän juoksulenkin, jos olen ehtinyt.

Huomioi juoksun kuormittavuus

Juoksu on hyvin kuormittava liikuntalaji, ja meidän tavisjuoksijoiden kannattaakin tarkkailla omia voimavaroja ja kokonaiskuormitusta. Jos olo on kovin väsynyt, kannattaa jättää juoksulenkki väliin ja mennä mieluummin kävelylle. Kävelyn avulla hyväkuntoisen kunto ei tosin kohoa, mutta peruskunto pysyy hyvin yllä.

Itse olen huomannut, että vaikka olen tänä syksynä juossut murto-osan tavanomaisesta, juoksulenkit ovat silti sujuneet hyvin. Vuosien mittaan hankittu peruskunto ei ole hävinnyt mihinkään. Juoksuvauhdit eivät kylläkään ole entisellään, mutta on pääasia, että saa juosta!

Kun juoksu on ollut liian rasittavaa, lihaskuntotreeni, jooga ja uinti ovat olleet hyviä liikuntavaihtoehtoja. Kevyt lihaskuntotreeni herättelee lihaksia sopivasti, eikä lihaskuntotreeni nosta stressihormonitasoa samalla tavalla kuin iskuttava juoksu. Jooga on ihmiselle aina hyväksi ja uinnilla on ihmeen virkistävä vaikutus, vaikka altaaseen mennessä miten väsyttäisi.

Energisoivan viikonloppurutiinin olen saanut lauantaiaamupäivän polkulenkistä Nuuksiossa. Herään aikaisin, vietän rauhallista lauantaiaamua, lähden kymmenen maissa Nuuksioon ja hölkkäilen kevyesti. Sitten on ihanaa viettää rento loppupäivä.

Otin valokuvat aurinkoisella isänpäiväretkellä Inkoon Kopparnäsissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.